Een bewuste blik

Ik kwam deze quote tegen op de pagina van Dr. Matt Zakreski, ook wel bekend als Dr. Matt. Hij zet zich in voor neurodiversiteit, doet onderzoek ernaar, begeleidt kinderen, heeft bakken vol energie (of ADHD - waarschijnlijk allebei) en is een enorme NERD. Houdt van Star wars, games, spellen...heerlijk!
Als je een idee wilt krijgen: hier kun je zijn lezing op de
ECHA conferentie van vorig jaar terugkijken.
Maar daar gaat deze post niet over, hoe nuttig de tip ook. Want een dag later kwam dit bericht in het nieuws over het
profielwerkstuk van Paul en Keete.
'Tien gouden regels voor onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen', met als boodschap 'praat niet over ons, maar mét ons'.
En dit profielwerkstuk kwam in het nieuws, omdat ze er de Onderwijsprijs van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen mee wonnen. Hoe gaaf!
Ik weet dat er veel meer hoogbegaafde leerlingen worstelen in het onderwijs en daar ook hun profielwerkstuk aan wijten. Het zijn hartenkreten: 'we worstelen en help ons daarmee!'.
Ben jij je bewust van jouw blik op hoogbegaafdheid? Praat jij dezelfde taal met jouw collega's?
Zie jij de (mogelijk) hoogbegaafde jongere en hoe is jouw band met hem/haar/het?
En welke positieve voorbeelden en rolmodellen draag jij aan om de ontwikkeling te stimuleren en ondersteunen?
Misschien nog wel het belangrijkst van al: weet jij hoe je het hoogbegaafde kind of de jongere kunt helpen over zichzelf te leren? Dat anders zijn ok is, dat je daar ook hulp bij krijgt en inzicht in hoe het voor hem/haar werkt.
Zien en gezien worden, dat is zó belangrijk!