Hoe kies je je deelnemers voor
Papieren Tijgers?
Hoogbegaafdheid is complex; niet in één zin te omschrijven, ziet er niet altijd hetzelfde uit en wordt door een ieder weer anders ervaren.
Dus gaan we niet voor één soort verhaal. Niet voor één type leeftijd. En ook niet voor één vorm onderwijs. Ik neem je graag mee in hoe we onze deelnemers selecteren en in waar wij nog naar op zoek zijn.
Veel aanmeldingen
Dat er veel ouders en kinderen hun verhaal willen vertellen, blijkt wel door alle aanmeldingen in onze mailbox. Wel 76 kinderen en jongeren in iets meer dan een week tijd!
En hoe kies je dan....
Wij zijn ontzettend dankbaar voor al deze aanmeldingen. Het is super dapper om je verhaal te willen delen en met je foto in een magazine te willen staan.
Het idee is ook dat we dit magazine gaan verspreiden onder alle scholen in Nederland. (Hier hebben we nog een stukje aanvullende fondsen voor nodig, laat het weten als je ons wilt steunen!) Dus daar kom je dan allemaal te liggen met jouw verhaal.
En elk verhaal verdient het ook om verteld te worden, het laat zien wat belangrijk is, waar gezinnen mee te maken krijgen en welke wensen en dromen er leven.
Toch hebben we 'maar' plek voor 30 portretten.
Waar letten we op?
Graag neem ik jullie mee in hoe we een deelnemer selecteren.
- We letten op de spreiding over verschillende regio's, zodat we deelnemers uit heel Nederland hebben.
- We letten op leeftijd en m/v/x.
- We letten op positieve en negatieve verhalen en alles daartussenin.
- Regulier en niet-regulier onderwijs.
- We letten op diversiteit in talent (sportief, creatief, leerhonger, oplossingsgericht, etc.).
- We letten op diversiteit in sociale en culturele achtergrond.
Wat hebben we al en wat zoeken we nog?
Om je een indruk te geven van de aanmeldingen die er al binnen zijn:
- voltijd hb-onderwijs met veel succes;
- maatwerk op regulier onderwijs met veel succes;
- de 'stille' hoogbegaafde of hoogpresterende begaafde, waarvan de leerkracht er wel 10 in de klas wil (maar wat vinden de kinderen zelf?);
- de jongere die op jonge leeftijd naar de universiteit gaat;
- de jongere die zo snel mogelijk naar het MBO wil;
- de creatieve leerling die 'uit' gaat op het VWO;
- hoogbegaafde leerlingen op het speciaal onderwijs;
- thuiszitters;
- kinderen die ziek zijn geworden van school;
Het begin van de diversiteit die we willen laten zien, is er. Maar wat zoeken we dan nog?
Verhalen van kinderen en jongeren die op school niet alleen maatwerk nodig hebben voor hun hoogbegaafdheid.
Of van kinderen waarvoor eerst andere 'hobbels' genomen moeten worden voordat het gesprek over hun hoogbegaafdheid serieus wordt genomen.
Denk aan alleen maar rekening houden met dyslexie of autisme en niet met hoogbegaafdheid.
Of dat een leerling 'niet hoogbegaafd kan zijn' omdat het Nederlands niet goed genoeg is, of een kind zo weinig praat in de klas, of niet goed kan lezen.
En hoe is het voor hoogbegaafde leerlingen wanneer je ouders naar Nederland zijn verhuisd en niet goed weten hoe het onderwijssysteem hier werkt?
Ben jij of ken jij deze
Papieren Tijgers? In de leeftijd 4-19 jaar?
Dan hoop ik jouw verhaal te mogen vertellen!
Meld je aan door een mail te sturen naar:
werkgroeponderwijs@stichtinghoogbegaafd.nl
Vermeld in de mail:
- Beknopte informatie over jou (leeftijd, v/m/x, regio, school/klas/opleiding)
- Jouw reden om mee te willen doen aan Papieren Tijgers
- Toestemming van jouw ouders wanneer je nog geen 18 bent.
En stuur een recente foto mee.
Wie weet tot gauw!