Wat is er nodig om hoogbegaafde leerlingen te ondersteunen in het onderwijs?

De vraag 'Wat is er nodig om hoogbegaafde leerlingen de juiste ondersteuning in het onderwijs te geven?' stond centraal op deze make-a-thon, afgelopen 28 september in Den Haag.
Met 80 genodigden, waaronder veel jongeren, en gespreksleiders hebben we hierover gebrainstormd.
Hiervoor was het eerst nodig om op zoek te gaan naar de dieperliggende oorzaken waaróm het steeds niet lukt. De kennis en kunde is er namelijk wel, toch komt passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen onvoldoende van de grond.
Na een opwarmer
om veilig en vrij te kunnen brainstormen zijn de deelnemers in groepen uiteen gegaan om met een
problem tree te kunnen zoeken naar de onderliggende oorzaken die we moeten gaan aanpakken.

Een heel verslag van de bevindingen van deze
problem tree en de uiteindelijke oplossingen zoals bedacht in de middag tijdens de
solution tree kun je
downloaden.
Na het brainstormen over de
problem tree volgde de lunch en een samenvatting van de ochtend. Middels een
gesprek op voeten konden de deelnemers bepalen met welke oorzaken en stellingen zij de meeste affiniteit hebben.
Het gaf iedereen een beeld van wat er in de ochtend is besproken. Het bleek alleen te lastig om hier een consensus over te bereiken.
En achteraf gezien is dat ook logisch, het zijn stuk voor stuk dringende en knellende problemen die leiden tot schrijnende gevallen en kinderen die zich onvoldoende kunnen ontwikkelen of zelfs beschadigd raken. De frustratie, noodzaak en een mengelmoes aan emoties kwam tijdens dit gesprek op voeten duidelijk naar voren.
Een goed leermoment voor ons als organisatie.
Gelukkig konden we de draad daarna weer oppakken en ging het brainstormen over de
solution tree
in de groepen weer verder.
Aan het eind van de middag heeft elke groep de bedachte oplossing(en) gepitcht en was er daarna nog tijd voor een borrel om na te praten en nadere contacten te leggen.
Ik vond het mooi om te zien dat de ontmoeting en het samenwerken centraal stonden en dat er constructief is gewerkt aan nieuwe ideeën en oplossingen.
De uitkomsten van de dag vormen de basis voor nieuwe gesprekken met de ministeries van OCW en VWS. En ook al zal besluitvorming en verandering niet morgen al gebeuren, dit was zeker weer een stap in de goede richting!
Dank aan alle deelnemers, vrijwilligers,
Marije, Isabeau, Nina,
Kenniscentrum Hoogbegaafdheid,
Stichting Hoogbegaafd! en
Ouders & Onderwijs voor het mogelijk maken van deze make-a-thon!
Het hele verslag van de make-a-thon kun je hier downloaden.
